Roman Leto kada sam naučila da letimprimer je književnosti koja demantuje proklamovanu granicu između pisanja za decu i pisanja za odasle. Poput Malog princa ili Beskrajne priče, roman Jasminke Petrović, deci u osetljivom periodu odrastanja, približava složeni svet odnosa odraslih, istovremeno podseća odrasle na zaboravljeno dete u njima. Dramatizacija ovako višeslojnog i višeznačnog romana, nudila je mnogobrojne mogućnosti.

Iskrivajući istinu društvenih konvencija i granica među ljudima, "Kovači" kuju ono u šta je čovek naučio da veruje, čineći hvalospev ljudskom postojanju i oblikujući dokaz o besmislu svakog sukoba.

Junaci ovog komada pitaju se šta bi bilo da nisu išli u rat, da ih žena nije prevarila, da im je sin bio sin i tako dalje - navodeći nas na spontanu identifikaciju sa likovima i zapitanost kako bismo mi postupili na njihovom mestu. I sve to kroz neverovatnu komičnu vrtešku zasnovanu na jednostavnoj, komičnoj formi hipotetičkog govora, što znači - nestvarnom.

Da li je umetnost veća od života? Od kakvog, od čijeg života? Ko je više pozvan da se bavi ovim pitanjima od najvećeg živog sprskog pesnika i pisca.

Ovo je moj prvi susret sa Ljubomirom Simovićem u pozorištu. I to baš u Užicu, mestu koje zauvek zauzima posebno mesto u našoj književnosti, jer je središte njegove drame. Užice i ova priča su, kako lik Dropca "...kao vjenčani, i pred ljudima i pred ikonama".

"Lov na veštice" je hajka na slobodnu misao, svojevoljnost, neposlušnost, samosvojnost i  slobodnu reč. Taj lov traje vekovima. Iako lovci menjaju svoju uniformu, ideologiju, preuređuju institucije ili svetski poredak, meta je uvek na čelu slobodoumne  misleće osobe, one koja ne ćuti, ne trpi i nije pokorna. Volela bih da mogu da kažem "progon veštica" je metafora ali me svakodnevne vesti demantuju. Nema metafore. Žene i dalje stradaju, trpe nasilje, javni i medijski linč. Umetnici stradaju, intelektualci takođe. 

Dobro došli  u rajski pakao

Nije bez humora ova Čapekova priča koja se dešava na ostrvu na kojem je najveća fabrika na svetu za proizvodnju robota, gde čovek proizvodi robote po ugledu na sebe. Ideja je da služe da b ise čovek oslobodio teškog rada i posvetio svom usavršavanju. Ali... "Ljudima koji imaju ideje ne treba dati vlast", kaže Čapek u komadu.

 „Oduvek sam hteo da radim neku epsku fantastiku. Nešto sto se tiče slovenske mitologije. Tekst Vasilisa Prekrasna, otvorio mi je „neki“ začaran svet za decu. Pored te Ezopovske basne, bajke o alama i vešticama, ovaj tekst Miodraga Stanisavljevića, govori i o nama samima u nekom sociološko-političkom kontekstu. Njegova Vasilisa nije samo bajka o carevim sinovima već edukativna priča da Ne znači- Ne. Ne može neki bahati velmoža (zmaj Ognjan) da tek tako otima sve što misli da mu pripada samo zato što je u stanju da bljuje vatru. S druge strane carević Ivan koji je maltretiran od strane svojih najbližih (braće) uspeva i dokazuje da pojedinac može promeniti svet na bolje.“

Vahidin Prelić

Veliko seosko gazdinstvo daleko od prestonice. Leto. Stari prijatelji dolaze u posetu. Aristokratija, izmorena samom sobom, zimom i dosadom napokon će se malo zabaviti. Biće tu i ručkova i razgovora, društvenih igara i muzike, nostalgičnih sećanja, lamenta nad prošlim vremenima, prikrivenih egzistencijalnih strahova (istovremeno odsustvo straha za egzistenciju) pokušaja da se prevari vreme, zaustavi trenutak, popuni praznina.
Tu je, kao i svakog leta, Rakitin, dugogodišnji ljubavnik Natalije Petrovne i još duže prijatelj njenog muža Arkadija Islajeva. Uobičajen ljubavni trougao koji ne remeti ustaljeni seoski život u letnjim mesecima.

"Svinjski otac" je priča o ljudskim slabostima, strastima, priča o ljubavi i strahu od iste. Posesivna, kakva u korenu potencijalno i jeste svaka majčinska ljubav, "ljubav" majka Dare prerasta u jednu opštu metaforu društva, sebičnog, nesvesnog sebe i nespremnog na promene.

Radnja drame smeštena je u osamdesete godine 20.veka, dok će postavka izaći iz okvira vremena, ali ne i prostora, jer kako sam pisac kaže, govori o mentalitetu srpskog naroda, koji se toliko trudio da razume. Ima li ljubavi bez žrtve i kada žrtva gubi smisao? Koliko smo spremni da se žrtvujemo? Možemo li danas i sebe i druge u potpunosti prihvatiti onakvim kakvi zaista jesmo ili ćemo se uvek vraćati u tačku iz koje smo krenuli?

 Hadži Nemanja Jovanović

Predstava „Goli“ nastala je kao rediteljsko-koreografski istraživački proces autorke Isidore Stanišić koji je započela pojmom protivčoveštvo (što je i radni naziv projekta) sa željom da ispituje transhumanistički kontekst života savremenog čoveka.

Perpleks Mariusa fon Majenburga je komedija zabuna o suočavanju pojedinca sa svojim višestrukim identitetima, iznikla iz drataturgije evropske nove drame, opterećene pohvalama i pokudama zbog svoje slike dehumanizirane suvremene stvarnosti. Vjerovali ili ne, naše glumice i glumci - Bilja, Gaga, Vaha i Deki iz prvog pasusa ovog teksta radonačelnici su novog pravca u savremenom dramskom pismu i teatru, pod nazivom evropska nova drama s ljudskim licem. A zašto je to tako, pozivamo da se uvjerite sami.

Goran Golovko

logo pozorista 250

Trg partizana 12 - 31000 Užice, Srbija

centrala (031) 522-097, 519-966
biletarnica (031) 522-102

 

XXIX JUGOSLOVENSKI POZORIŠNI FESTIVAL UŽICE 

od 1-7. novembra 2024.

Sve o njemu i prethodnim festivalima pogledajte na:

www.JPF.uzickopozoriste.rs

Pozorište na socijalnim mrežama

Ovog meseca na programu

 

Utorak 1. oktobar u 20:00 č
Gostovanje
KOVAČI
Požega

Sreda 2. oktobar u 20:00 č
Prva repriza
LETO KADA SAM NAUČILA DA LETIM
Velika scena Užice

Četvrtak 3. oktobar u 20:00 č
Druga repriza
LETO KADA SAM NAUČILA DA LETIM
Velika scena Užice

Ponedeljak 7. oktobar u 11:00 i 13:00 č
Gostovanje
DUGONJA, TRBONJA I VIDONJA
Bajina Bašta

Četvrtak 10. oktobar u 20:00 č
Gostovanje
KOVAČI
Kosjerić

Ponedeljak 14. oktobar u 20:00 č
Gostovanje
KOVAČI
Sjenica

Utorak 15. oktobar u 20:00 č
PUTUJUĆE POZORIŠTE ŠOPALOVIĆ
Velika scena Užice

Četvrtak 17. oktobar u 19:00 č
Gostovanje
KOVAČI
Foča

Petak 18. oktobar u 20:00 č
Gostovanje
KOVAČI
Čajetina

Ponedeljak 21. oktobar u 20:00 č
Gostovanje
KOVAČI
Istočno Sarajevo

Utorak 22. oktobar u 20:00 č
Gostujuća predstava
BILO JEDNOM NA BRIJUNIMA
Autor teksta i reditelj Kokan Mladenović
Velika scena Užice

Četvrtak 24. oktobar u 20:00 č
LETO KADA SAM NAUČILA DA LETIM
Velika scena Užice

Ponedeljak 28. oktobar u 16:00 č
Gostovanje
PALČICA
Berane

Utorak 29. oktobar u 20:00 č
PUTUJUĆE POZORIŠTE ŠOPALOVIĆ
Velika scena Užice